LinkedIn je pre ľudí, ktorí chcú od života niečo viac, ale pre to chcú aj niečo spraviť.
LinkedIn je sociálna sieť, ktorá sa zameriava na profesionálov a ľudí, ktorí si hľadajú prácu – alebo o tej svojej radi rozprávajú a chcú prezentovať svoje služby a produkty.
Jedným z najväčších „influencerov“ na slovenskom LinkedIne je aj Miki Plichta, ktorý má dnes takmer 15-tisíc followerov. Startitup sa s ním rozprával o platforme, ako funguje a ako pomáha firmám či zamestnancom. Ako sám hovorí, LinkedIn je pre ľudí, ktorí chcú od života niečo viac a zaujíma ich komunita profesionálov.
Aké postavenie má dnes LinkedIn vo svete sociálnych sietí?
Podľa Business Intelligence je LinkedIn dlhodobo považovaný za najdôveryhodnejšiu sociálnu sieť na svete. V dobe hoaxov, fake news či hate speechu je tu sociálna sieť, ktorá si zachovala pôvodný zámer a relevanciu. A to je prepájanie profesionálov.
LinkedIn priťahuje solventnejších ľudí z väčších miest, s lepším vzdelaním. Trávia tam čas tí, ktorí by sa radi mali lepšie, ale skutočne pre to chcú aj niečo spraviť.
Ako presne zarába LinkedIn? Aký je jeho biznis plán?
To najcennejšie, čím LinkedIn disponuje, sú dáta. Žiadna iná sieť nevlastní tak podrobné informácie o vašom pracovnom živote. Ak sa vám podarí s niekym prepojiť, tak automaticky získavate prístup k jeho emailu, spojeniam, kariére, po prípade aj k telefónnemu číslu. Linkedin prémiové služby tieto dáta monetizujú cez pokročilé vyhľadávanie. Zároveň však Linkedin motivuje užívateľov veľmi bohatým organickým dosahom. Príspevky zo súkromných profilov sa totiž nedajú sponzorovať. Preto aj v roku 2021 bežný človek bez tisícov sledovateľov vie osloviť tisíce zaujímavých ľudí. Zadarmo.
Je LinkedIn nástroj len na hľadanie práce? Čo sa dnes dá na LinkedIne robiť a prečo sa na ňom združujú prevažne ľudia z „biznis“ prostredia?
Od svojho spustenia v roku 2003 sa Linkedin vyvíja evolučne. Najprv to bola iba webová stránka životopisov. Potom sa z toho stala platforma, kde na ponúkala a hľadala práca. Až neskôr sa z toho stala plnohodnotná sociálna sieť, kde sa ľudia prepájajú najmä virtuálne. Tým, že súkromné profily sú prepojené so zamestnávateľmi, tak sa tam rozvinuli aj biznis vzťahy.
Je toto rozvíjanie vzťahov citeľné aj na Slovensku?
Až 37 % aktívnych slovenských používateľov uviedlo, že im LinkedIn priniesol obchodnú príležitosť. Dnes sa LinkedIn posúva do sektora služieb. Môžete tam nájsť dodávateľa, alebo sa jednoducho stať poskytovateľom akejkoľvek služby. Odporúčania sú z tretích strán a v internetovom priestore majú možno najväčšiu váhu. Ak by som to zjednodušil, tak jeho evolúciu prebehla na trajektórii prácaspolupráca-biznis-služby. Čo sa týka formátov, tak je to text-fotografia-video.
Ako uspieť na LinkedIne. Najskôr sa pozrime na človeka, ktorý si chce nájsť prácu. Čo by mal na LinkedIne robiť? Pre aké pozície je LinkedIn dobrý?
Človek, ktorý si na Linkedin hľadá prácu musí byť asertívny. Najprv by mal začať optimalizáciou profilu. Mal by tam naliať dostatok kľúčových slov, ktoré súvisia s jeho vysnívanou prácou. Algoritmus ho na základe toho skôr prepojí s relevantnými pracovnými ponukami. Profil by mal byť vyplnený súčasným pohľadom. Teda, pozrieť sa na celú pracovnú kariéru optikou roku 2021 – na akej pozícii som pracoval, za čo som zodpovedal, čo som dosiahol, čo sa podarilo/nepodarilo a čo ma to naučilo.
Na čo sa firmy prioritne na profiloch pozerajú?
Veľa firiem totiž uprednostňuje prístup nad zručnosťami. Cez Linkedin sa dá v sekcii Jobs poslať priamo životopis. V súkromných správach prakticky môžete osloviť hocikoho. Či už budúceho šéfa alebo manažéra ľudských zdrojov. Video-oslovenie môže byť tým, čo zaujme a zvýhodní vás pred ostatnými uchádzačmi. Chce to odvahu, no nemáte čo stratiť.
Poďme k influencerskej podobe LinkedInu. Aký obsah tu čítajú ľudia na najviac?
LinkedIn je síce profesionálna sieť, no aj tam ľudia oceňujú spontánnosť, úprimnosť a ľudskosť. Ak to súvisí s prácou, o to viac to môže rezonovať. Ľudia veľmi oceňujú osobnú perspektívu, preto je vhodné aj do najkorporátnejšieho príspevku primiešať vlastný názor či pozorovanie.
Užívatelia očakávajú insighty, ktoré sa bežne nedozvedia v médiách. Ako ich teda ponúknuť?
Najefektívnejšou formou sebaprezentácie je rozprávanie príbehov. Nikto nemôže spochybniť vašu autoritu ako rozprávača príbehu. Nemusíte mať strach, je to váš príbeh. Hovorte o tom, čo vás zaujalo, čo by sa dalo robiť lepšie, kto vás inšpiroval alebo naopak. Užitočný obsah a verejné zdieľanie know-how je rovnako cesta vpred.