Prečo zdieľam zadarmo svoje know-how? Prečo tak pomáham ľuďom sa lepšie predať?
Prečo ponúkam svoje skúsenosti a vedomosti, ktorých nadobudnutie ma stálo nemálo času a energie? Čo ma k tomu vedie? Mám vôbec nejakú víziu?
Ľudia, ktorí majú ujasnenú osobnú víziu, tak tí sú jednak odolnejší voči depresiám a jednoduchšie prekonávajú životné prekážky. Čo je však oveľa dôležitejšie, tak títo ľudia majú silnejšiu vnútornú motiváciu. Tá ich smeruje k väčšej spokojnosti, rýchlejšie sa dostávajú do stavu flow, keď práca ide takpovediac od ruky. Pekne to ilustruje obrázok z knihy Konec Prokrastinace od Petra Ludwiga.
Môj prípad však nie je jednoznačný. Moja cesta ku definovaniu osobnej vízie je poriadne kľukatá a ešte nie je na konci. Poďme sa na to pozrieť bližšie.
Pre definovanie osobnej vízie sa odporúča zodpovedať na rad otázok:
- Aká je Tvoja predstava ideálneho sveta?
- Čo si želáš pre zvyšok sveta?
- Keď si predstavíš, že ležíš a premýšľaš na smrteľnej posteli – na čo vo svojom živote by si bol najviac hrdý?
- Pri ktorých aktivitách sa cítiš, že si to naozaj ty?
- Čo je tvoja vášeň a čo ťa vôbec baví?
Doteraz mám problém zodpovedať na všetky otázky jednoznačne. Avšak ku jasným odpovediam sa viem aspoň priblížiť. Ako? Metódou zúžovania množín!
Komunikácia
Najväčšia množina. Rád komunikujem. Možno nie som ani väčšinový extrovert ale rád prichádzam do kontaktu s rôznymi ľuďmi. Bez ohľadu na ich povahu, temperament, názory či presvedčenie.
Marketing
Veľká množina. Mám rád pekné veci. Mám rád, keď vidím progres – keď sa z nejakej všednej veci spraví krajšia. Alebo, keď sa z niečoho nudného spraví niečo zábavnejšie.
Progresivizmus – rozrušovanie statusu quo
Mám rád inovácie, nové veci, experimentovanie, skúšanie, odkrývanie neprebádaných miest. Teší ma, keď niečo hacknem alebo keď niečo spravím efektívnejšie. Neviem sa uspokojiť so statusom quo a hľadám cesty ako ho vylepšovať.
Online marketing
Baví ma výrabať autentický obsah a zdieľať ho online. Hrať sa s formátmi, cielením, distrubúciou, optimalizáciou. Donekonečna niečo editovať, upravovať, vylepšovať.
Sociálne siete/Blogy
Čím kvalitnejšia debatka medzi ľuďmi, tým lepšie. Sociálne siete vznikli na prepojenie ľudí, nie značiek. Chvíľu som spravoval Facebook stránky veľkých značiek a vôbec som sa v tom nenašiel. Mal som problém s neprirodzenou konverzáciou. Nasilu. Nie som copywriterský mág. Preto mám najradšej osobné konverzácie na LinkedIn, Twitter a vo Facebook skupinách alebo na blogoch.
Osobný branding
Zbožňujem ten pocit, keď niekomu poradím fintu, aby vynikol jeho profil, obsah a myšlienky. Teší ma, keď niekomu pomôžem. Keď môžem byť užitočný čo len jedným tipom alebo odporúčaním. Tieto veci ma robia oveľa šťastnejším ako firemné zákazky s oveľa väčším honorárom. Preto som sa rozhodol zdieľať tipy a triky na sociálnej sieti LinkedIn, ktorá je priam stvorená na osobný branding.
Ak by som sa mal pokúsiť stručne odpovedať na tieto otázky, tak potom by to vyzeralo takto:
- Aká je Tvoja predstava ideálneho sveta?
Každá osobnosť zdieľa svoj pracovný život na internete. - Čo si želáš pre zvyšok sveta?
Pochopenie a toleranciu. - Keď si predstavíš, že ležíš a premýšľaš na smrteľnej posteli – na čo vo svojom živote by si bol najviac hrdý?
Koľkým ľuďom som v živote pomohol a niečo hodnotné odovzdal. - Pri ktorých aktivitách sa cítiš, že si to naozaj ty?
Komunikácia. - Čo je tvoja vášeň a čo ťa vôbec baví?
Pomáhať druhým ľuďom lepšie odkomunikovať ich príbeh.
Takto som objavil svoju vnútornú motiváciu, ktorá mi pomáha napĺňať niečo, čo sa približuje osobnej vízii. Beta verzia mojej vízie by mohla znieť takto:
Odovzdávať digitálne zručnosti jednotlivcom, aby mohli vyniknúť ich schopnosti, osobnosť a nadanie.