Miki Plichta

Budujem komplexnú komunikáciu značiek či jednotlivcov na sociálnych sietiach. Som Social Media Architect. Mojim poslaním je otvoriť organizácie, spraviť ich sociálnejšie so zmyslom – Vytváram sociálnejšie organizácie.

KONTAKTUJTE MA

Social Employees | Miki Plichta 6

Social Employees. Prečo ich potrebujete?

Dnes sa na zamestnancov vo firmách striktne pozerá cez pracovné zaradenie.

Celé PR je v kompetencii marketingového oddelenia, ktoré musí niesť zodpovednosť a vykonávať všetky promo aktivity. Nástupom sociálnych sietí sa však aj v tomto prístupe menia zaužívané nastavenia. Každý jeden zamestnanec je dnes marketingovým nástrojom spoločností. Každý jeden zamestnanec dotvára celkový príbeh značiek. Všetci sú Social Employees.

Vo vašich organizáciách sa nachádza kvantum rozptýleného marketingového potenciálu. Tvoria ho jednotlivci, ktorí od vás čakajú potrebnú stimuláciu.

Ako vytvoriť armádu zapálených zamestnancov, ktorí budú ochotne šíriť poslanie firmy offline či online? Prečítajte si môj blog o nastupujúcom fenoméne Social Employees.

Zamestnanci sú mocnejší ako si myslíte

Masová komunikácia bola prirodzene založená na hierarchickom usporiadaní firiem. Správy smerovali zhora nadol, z hierarchicky najvyššieho miesta postupne až na to najnižšie. Zákazníci boli oslovovaní iba z jedného zdroja a podobne direktívne zhora sa komunikovalo aj so zamestnancami.

Teraz zamestnanci majú obrovskú moc a sú prepojení ako nikdy predtým. Spolu tak tvoria siete rozsiahlych kontaktov potierajúc hierarchické, generačné či geografické hranice. Dosah ich aktivity neraz prevyšuje možnosti vašej spoločností, pre ktorú momentálne pracujú.

Uvediem jednoduchý príklad stredne veľkej spoločnosti, ktorá zamestnáva 50 ľudí. Táto spoločnosť disponuje na Facebook stránke 3 000 fanúšikmi. Avšak každý z 50-tich zamestnancov má na Facebooku približne 200 priateľov. 50 zamestnancov x 200 priateľov = 10 000 potenciálnych sledovateľov. Nové publikum je teraz 3x väčšie ako to pôvodné. Teda 10 000 sledovateľov je podstatne viac ako 3 000.

Vizuálne si to uvedomíte prostredníctvom porovnania basketbalovej lopty (firma) s golfovými loptičkami (zamestnanci). Veľkosťou ide o takmer rovnaké objekty. Avšak po dopade na zem, golfové loptičky pokrývajú oveľa väčší priestor.

Nová úloha lídrov v digitálnom svete

V ére sociálnych médií je potrebný nový typ líderstva. Uspejete, ak sa budete starať o golfové loptičky, pretože tie zaberajú oveľa väčšiu plochu. Zaoberajte sa usmerňovaním zamestnancov a nie ich riadením.

Musíte investovať čas a energiu do tvorby nových platforiem pre stimuláciu vzájomnej komunikácie. Primárnym nástrojom súčasnej doby je mobilný telefón. Naučte zamestnancov komunikovať cez mobil a splnomocnite ich dôverou. Tak, aby konali autonómne a nebáli sa prejaviť bez potrebného súhlasu či odporúčania. Skutočný vplyv tohto líderstva vyjde najavo, keď sa nachádzate mimo siete a vaši zamestnanci napriek tomu fungujú samostatne.

Social Employees – zdieľajte poslanie spoločnosti

Vzťah medzi spoločnosťou a zamestnancami, nech drží pohromade zdieľané poslanie spoločností. V preexponovanom sociálnom priestore je dôležitejšie, aby bolo poslanie spoločností zdieľané s niekým ako len pre niekoho. Zdieľajte ho s vašimi zákazníkmi a prirodzene aj so zamestnancami. V tom najideálnejšom prípade sa obe skupiny stanu spolutvorcami príbehu vašej značky.

Priznám sa, že nadpis tohto blogu bol inšpirovaný Sethom Godinom a jeho knihou Moderné kmene s podtitulom Potrebujeme Vás, aby ste nás viedli. Verím, že tak ako moderné kmene na internete čakajú na vodcovstvo, tak aj zamestnanci stoja o stimuláciu. Potrebujú motiváciu, posmelenie a nasmerovanie, aby sa mohli verejne prejaviť. To je cesta ako odomknúť potenciál celej firmy. Pretože za úspechom každej spoločnosti sú silní jednotlivci. Vychovajte zapálených brand ambasádorov, ktorí sa stanú autentickými nositeľmi poslania značky.

Komu dôverujú ľudia?

Istým paradoxom je fakt, že žijeme v ére silných brandov, no značkám celkom neveríme. Ak s nami komunikuje značka, tak často vycítime, že ide o skrytú reklamu. Zľakneme sa a stávame sa imúnnejšími. Na tomto veľmi tenkom ľade sa bojuje o dôveru zákazníka.

Dobrou správou je skutočnosť, že oveľa výraznejšie dôverujeme svojmu okoliu. Myslím tým, najmä blízke prostredie, ktoré tvoria rodina, známi, kamaráti, kolegovia či spolužiaci. Práve s týmito ľuďmi sme najčastejšie aj na sieti, preto má ich sila slova na nás najväčšiu váhu. Máte skvelú príležitosť ako sa dostať do týchto kruhov. Najprv ale poriadne naštartujte vašich zamestnancov.

Myšlienkou tohto blogu bolo, aby ste začali rozmýšľať nad aktiváciou marketingového nástroja budúcnosti, a to vašich zamestnancov. V ďalšom blogu vysvetľujem krok po kroku ako sa dopracovať k armáde zapálených Social Employees vo vnútri vašej spoločnosti.

Zaujal Vás koncept Social Employees? Ďakujem za prečítanie a za váš názor v komentári.

Som poradca digitálneho marketingu a prvým školiteľom Inbound metodiky na Slovensku. Budujem strategickú komunikáciu značiek či jednotlivcov na LinkedIn. Podávam pomocnú ruku tým, ktorí sa chcú lepšie predať.

Pridaj komentár