Vaši zamestnanci majú v rukách oveľa väčšiu moc a sú prepojení ako nikdy predtým.
Dosah ich aktivity na sociálnych sietiach môže byť oveľa väčší ako samotných firiem. Na tomto základe sa dajú postaviť nové úspešné príbehy. Jednak pre spoločnosti, ale predovšetkým pre silné osobnosti v rámci týchto firiem. Stavte na Social Employees.
V prvej časti blogu o Social Employees som naznačil, prečo je dôležité rozmýšľať nad aktiváciou zamestnancov na sociálnych sietiach. V tomto blogu detailne rozoberiem motiváciu zamestnancov a firiem. Prostredníctvom piatich krokov narhnem možný postup ako z vašej firmy vybudovať otvorenú organizáciu. Tá, ktorá sa opiera o zapálených Social Employees.
Social Employees predstavujú rovnocenný vzťah medzi firmami a jednotlivcami. Keďže ho považujem za win-win model, tak zhodne zdôrazňujem tri výhody vyplývajúce pre každú stranu.
Benefity pre spoločnosti
- Autentická komunikácia poslania spoločnosti
- Nový druh motivácie pre najhodnotnejších zamestnancov
- Zvýšenie dosahu kľúčových KPIs (povedomie, zapojenie ľudí, databáza kontaktov, predaj)
Benefity pre zamestancov
- Budovanie silnejšej osobnej značky
- Získavanie ocenení a odmien
- Zvyšovanie hodnoty na pracovnom trhu
5 krokov ako vybudujete armádu zapalených Social Employees
1. Zaveďte firemnú kultúru
Nájdite odpoveď na otázku prečo. V našom prípade je kultúra spoločností oveľa dôležitejšia ako stratégia. Akokoľvek dobre nastavená stratégia je bez osobitnej kultúry naprieč celou organizáciou nanič. Kultúra je cestou ku stratégii. Ako vybudovať kultúru? Začnite so slovíčkom prečo. Prečo vaša firma robí to čo robí? Prečo veríte v niečo, čomu iní neveria? Prečo sa vaši zamestnanci majú tešiť do práce a podávať maximálne výkony? Zamestnanci musia kúpiť vašu víziu, misiu, hodnoty, inak aj tá najprepracovanejšia stratégia zlyhá.
Prečo znamená poslanie, príčinu alebo vieru.
Tvoje "prečo" je dôvod, pre ktorý existuješ ale aj chodíš do práce.@simonsinek pic.twitter.com/gzvdsWhypx— Miki Plichta (@plichtamiki) December 5, 2016
Samozrejme, proces budovania firemnej kultúry je náročný a zdĺhavý. Existuje však spôsob ako ho spraviť jednoduchším. Verejne sa prihláste k budovaniu kultúry, nech presiakne do všetkých úrovní organizácie. Ak tento proces naberie dostatočnú internú silu, tak potom sa vám otvára priestor aj pre externé oblasti. Využite kultúru pri prijímaní záujemcov o prácu, či pri oslovovaní obchodných kontaktov.
Ak sa pozriete do budúcnosti, tak generácia Y dáva na vysoké hodnotové miesto firemnú kultúru so silnou sociálnou zodpovednosťou. Moja generácia Y potrebuje vedieť o zmysle každodennej pracovnej snahy. Denne hľadá odpoveď na otázku prečo.
Zakomponujte prečo do vášho príbehu. Nemôžete vyjsť s brandingom do sveta, pokiaľ sa nenaučíte komunikovať interne. Začnite preto interným prieskumom, kde zistíte poslanie a hodnoty, ktorým zamestnanci venujú zvýšenú pozornosť. Musíte prečo zakomponovať do všetkých príbehov spoločnosti. Interných či externých.
Tí, ktorí ako prví pochopia prečo sa stanú hlavnými nositeľmi firemného poslania. Chcete, aby Social Employees vnímali príbeh vašej značky ako sprievodcu pri každej interakcii s kolegami či zákazníkmi. Inšpirujte ich, aby práve oni tvorili tieto úspešné príbehy.
2. Nájdite ambasádorov značky
Čo najrýchlejšie začnite spolupracovať s prvými osvojiteľmi. Identifikujete oblasti, na ktorých im záleží. Zistíte, kde najčastejšie trávia čas online. S kým a najmä prečo sa zapájajú do konverzácie. Vnímajte vašich zamestnancov ako skvelý zdroj vedomostí a informácii. Kto má najsilnejšiu osobnú značku a ako sa k nej dopracoval? Kto z nich má najväčšiu sieť kontaktov a akú? Tí zamestnanci, ktorí najlepšie preukážu zručnosti v sociálnych médiách môžu učiť potrebné základy tých ostatných.
3. Vytvorte operačný systém
Dobrý operačný systém vytvára infraštruktúru na zvládnutie všetkých procesoch. Váš operačný systém založíte na pravidlách, či internetovej politike. V nej musí byť jasné prepojenie zamestnancov a značky. Postavte tieto pravidlá na dobrej viere.
Každá spoločnosť má tajomstvá, ktoré ju robia v konkurenčnom prostredí výnimočnou. O tieto tajomstvá sa prirodzene nechcete podeliť s verejnosťou. Preto pokojne zakomponujte do internetovej politiky nevyhnutné obmedzenia. Ako pripraviť zamestnancov na negatívne reakcie a zmienky? Internetoví trollovia či hejteri dokážu poriadne znepríjemniť život. Keďže ide o veľmi citlivú tému, tak v tomto prípade by som neváhal siahnuť po špeciálnom školení.
Ako fanúšik výstižných textov odporúčam všetko zhmotniť na jednu stranu. Nezanedbajte distribúciu. Určite však neberte tieto pravidlá smrteľne vážne. Máte množstvo príležitosti ako ich odľahčiť zábavnou formou. Napríklad, naštvaní kolegovia sa môžu vyventilovať vtipným hashtagom #. Ten samozrejme nájdu v dostupnom manuáli.
4. Vzdelávajte a motivujte
Zamestnancom nestačí len hovoriť – čo majú robiť. Najdôležitejšie je neustále opakovať prečo sa majú prezentovať na internete.
Učenie je založené na koncepte 70:20:10. 70% času tvorí samostatné učenie, 20% neformálne prostredníctvom manažérov a spolupracovníkov, a iba 10% prebieha cez formálne vzdelávacie programy. Je prirodzené, že vaša téma sa hneď nezmocní 70% podielu, ktorý reprezentuje samostatné štúdium. Skúste ich však inšpirovať, aby sa aj sociálne siete dostali do ich samovzdelávacích plánov.
Vysvetlite im, ako čo najefektívnejšie používať ich sociálnu menu, aby sa nebáli postaviť za svoj obsah na internete. Sociálna mena je to čo zdieľame, aby sme potom pred ľuďmi vyzerali dobre. Pretože každý z nás sa chce prezentovať v tom najkrajšom svetle.
To najpodstatnejšie. Nastavte prehľadný motivačný systém. Čo získa najaktívnejší Social Employee? Extra peniaze, vzdelávací kurz, odznak, či iba verejnú pochvalu? Myslite na potreby vašich zamestnancov, hodnoty či iné veci, ktoré dokážu oceniť. Merajte to v čase, verejne a transparentne.
5. Začnite ihneď
Čím skôr začnete program Social Employees, tým lepšie. Je to šanca ako sa odlíšiť od konkurencie. Spôsob ako sa stať autentickou značkou vnímanou v širšom priestore. Myslite na to, do akého prostredia by mali nastúpiť vaši budúci zamestnanci. Generácia, pre ktorú je tvorba obsahu na sociálnych sietiach samozrejmosťou ocení otvorenú organizáciu. Ako vyššie postavený v hierarchii musíte ísť príkladom. Až potom sa táto iniciatíva stáva uveriteľnou.