Miki Plichta

Budujem komplexnú komunikáciu značiek či jednotlivcov na sociálnych sietiach. Som Social Media Architect. Mojim poslaním je otvoriť organizácie, spraviť ich sociálnejšie so zmyslom – Vytváram sociálnejšie organizácie.

KONTAKTUJTE MA

PS Digital

Stážoval som v PS Digital. Čo ma tam zaujalo?

Digital is awesome. Objavil čaro týchto slov počas 2-týždňovej stáže v digitálnej agentúre PS Digital.

Títo kreatívci, v komunite známi aj ako Peter Šebo & Priatelia (zatiaľ ich má 17;) sú autentickými sprievodcami svetom digitálnych médií. Prezradím niečo z ich pravého know-how a pridám aj niekoľko nekonvenčných nápadov, ktoré vo mne vzkriesila táto skúsenosť.

Predtým však v krátkosti porozprávam o ceste, ktorá ma viedla k hľadaniu dodatočného vzdelávania v online marketingu. Na samom začiatku bola neprekonateľná výzva. Spravoval som online aktivity nastupujúcej pop-rockovej kapely Kristián Dufinec & Iconito. Títo mladí hudobníci spievajúci po slovensky prerazili odvážnymi protestnými skladbami, pričom niektoré z nich mali aj virálne parametre.

Pred ostatnými parlamentnými voľbami vypustili ďalšiu podobne ladenú skladbu. K dispozícii tak boli tri videoklipy s rovnakou tematikou a vizuálnymi prvkami. Rozhodol som sa tieto videoklipy spracovať metódou storytellingu, vytvoril som tak hudobný príbeh a postupne ho dávkoval na sociálnych účtoch kapely. Prípadová štúdia tu. Organický dosah v čase vrcholiacej kampane bol však priemerný. Práve vtedy som narazil na mamutiu prekážku. Ako osloviť viac ľudí? Distribúcia obsahu je v tomto rozhodujúca.

Či sa vám to páči alebo nie tak práve Facebook či Google diktujú pravidlá, ktoré ovplyvnia váš potenciálny úspech na internete. Pretože nič nie je zadarmo. V online svete musíte platiť, avšak môžete staviť na tých, ktorí to robia nápadito a efektívne.

To je v skratke cesta, ktorá ma viedla k objavovaniu nového poznania v PS Digital.

Ako funguje stáž v PS Digital?

Samotná idea 2-týždňovej stáže prináša pre obe strany množstvo benefitov. Firma dostane k dispozícii namotivovaného človeka, ktorý sa pasuje so všednými úlohami. Už len samotná skutočnosť, že niekto prichádza z externého prostredia je pre agentúru obohacujúca. Na druhej strane, stážista si môže vyskúšať rôzne úlohy, dostáva okamžitú spätnú väzbu a kedykoľvek môže viesť konzultácie.

Inštrukcie pre stážistov sú veľmi jednoduché: Pýtaj si prácu od kolegov a pýtaj sa ich ako sa to robí. Mňa osobne priviedla zvedavosť najmä k Facebook reklamám, ktoré som predtým nikdy nerobil. Prakticky som vytváral cieľové skupiny, zadával či optimalizoval reklamu. Prišiel som na chuť aj práci s dátami a pochopil som ich zaujímavé využitie. Popri samotnej práci som automaticky nasával atmosféru firemnej kultúry.

Vychytávky PS Digital hodné nasledovania (časť jedna)

Vzdelávanie na prvom mieste
Ak to veľmi zjednodušením, tak v tejto agentúre pracujú kreatívci a analytici. Jedni vymýšľajú kampane či obsah a tí druhí to efektívne distribuujú a optimalizujú. Zladiť týchto ľudí je jednoduchšie, ako by ste si mysleli. Stačí uzavretá Facebook skupina, kde sa zdieľajú aktuálne novinky z daných oblastí. Analytik sa tak dozvie o nových formách obsahu na Instagrame a kreatívec je oboznámený o nových rozmeroch bannerovej reklamy. Čo je však podstatnejšie, tak o týchto novinkách sa pravidelne 2x do týždňa diskutuje v kruhu celej firmy. Vďaka týmto sedeniam agentúra implementuje najnovšie digitálne trendy pre potreby svojich klientov.

Vzdelávanie na prvom aj druhom mieste
Ľudia z PS Digital sú si vedomí, že nové poznatky si nemôžu nechať len pre seba. Preto vzdelávajú trh. Horizontálne prostredníctvom PS Digital Tour. Ide o sériu prednášok po väčších mestách na Slovensku. Tam sa venujú najmä lokálnym marketérom, ktorým na vecných príkladoch vysvetľujú najnovšie trendy na sociálnych sietiach. Vertikálne prostredníctvom mesačného podujatia PS Digital Breakfast, kde sú pozývaní klienti agentúry. Nesmiem zabudnúť ani na firemnú stránku s pravidelným edukačným obsahom.

Vychytávky PS Digital hodné nasledovania (časť dva)

Tímová práca namiesto egocentrizmu
Prísna hierarchia či odstup od zamestnancov? Tak to ste na zlej adrese. Riadiaca línia v PS Digital je pomerne rovná. Open space a tykanie medzi zamestnancami do značnej miery pomáhajú prekonať komunikačné bariéry. Nič sa nevynucuje z pozície sily, či napísanej hierarchickej autority. O kľúčových otázkach sa diskutuje na brainstormingoch, kde každý ma možnosť vyjadriť svoj názor. Tie generujú množstvo tvorivých nápadov. Sám som mal problém rýchlo rozmýšľať v rovnakých intenciách. Energia v PS Digital plynie správnym smerom, čo na Slovensku nie je považované za samozrejmosť.

Tolerantní marketéri
Myslím si, že hra Pokémon GO je dobrý zrkadlom našej tolerancie. Nie každému sa môže pozdávať mánia spojená s týmto japonským fenoménom. Určite však netreba odsudzovať masy ľudí, ktorých virtuálna zábavka oslovila. Páči sa mi, že v agentúre dokážu pozerať aj na najväčšie bizarnosti, ktoré hýbu svetom, ako na skvelú príležitosť. Dokonca pripravili prvé slovenské Pokémon GO školenie, kde si kladú za cieľ vychovať profesionálneho poke-trénera.

Aj digitál je „Good Idea Slovakia“

Napokon prechádzam ku nápadom, ktoré vo mne podnietila stáž v PS Digital. Môže byť práca digitálnych agentúr so svetovými parametrami tiež „Good Idea Slovakia“? Ja si myslím, že áno. Tento národný komunikačný koncept sa stretáva v zahraničí s veľmi pozitívnym ohlasom. Som angažovaný v online komunikácii priekopníkov vo vŕtaní z GA Drilling, kde “Good Idea Slovakia” evokuje trefné vyjadrenie inovatívnych nápadov. Myslím si, že popri plazmovej technológii vŕtania či lietajúcom aute môžeme robiť diery do sveta aj prezentovaním kreatívneho priemyslu. Zachytil som úspechy Zaraguzy (medzi TOP 10 agentúrmi na svete, ktoré využívajú Facebook najkreatívnejšie) či ostatné ocenenie Wiktor Leo Burnett (cena na Cannes Lions 2016). Určite sa týchto úspechov nájde podstatne viac.

Dokáže digitál poraziť vizuálny smog?

Ďalšia z vecí, ktorá ovplyvňuje vnímanie tejto krajiny je úroveň vizuálneho smogu. Organizácie ako Zelená hliadka, ako aj iní aktivisti majú plnú podporu a rešpekt. Slovensko momentálne nepôsobí ako moderný štát, keďže je celé oblepené reklamnými pútačmi či bilboardmi. Mám pocit, ako keby sme sa nachádzali v reklamnej puberte. Diskusia o regulovaní vonkajšej reklamy je zriedkavá. Regulácia zo strany samospráv je mizivá. A práve preto vidím obrovskú príležitosť pre digitálny marketing, ktorý by mohol zatočiť s tradičnou offline reklamou. Áno, vymyslieť a zrealizovať reklamnú kampaň online je omnoho sofistikovanejšie a náročnejšie. Ľudský potenciál však na to máme.

Stáž v PS Digital ma utvrdila v presvedčení, že online reklama je oveľa efektívnejšia a prirodzene hodnotnejšia. Je dôležité, aby si tieto skutočnosti uvedomilo aj podnikateľské prostredie, pretože ono tvorí dopyt.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

 

 

Som poradca digitálneho marketingu a prvým školiteľom Inbound metodiky na Slovensku. Budujem strategickú komunikáciu značiek či jednotlivcov na LinkedIn. Podávam pomocnú ruku tým, ktorí sa chcú lepšie predať.

Pridaj komentár