Miki Plichta

Budujem komplexnú komunikáciu značiek či jednotlivcov na sociálnych sietiach. Som Social Media Architect. Mojim poslaním je otvoriť organizácie, spraviť ich sociálnejšie so zmyslom – Vytváram sociálnejšie organizácie.

KONTAKTUJTE MA

freelancing

Aké je to pracovať v tíme, agentúre alebo freelancing?

Mal som možnosť okúsiť pozíciu interného marketéra, prácu v agentúre a na voľnej nohe.

 

Najprv fakty:
1. Vo firme ako interný marketér som pracoval dva roky a dva mesiace
2. V agentúre som bol tri mesiace aj s cestou 😉
3. V čase písania blogu som na voľnej nohe (freelancing) už takmer šesť mesiacov

Každá rola v marketingu prináša inú skúsenosť. Prečo o tom verejne píšem? Pozerám, vnímam a učím sa. Absolvovanie každej roli si zaslúži spätnú sebareflexiu. Vynikajúci spôsob ako sa k tomu dopracovať je zdokumentovanie pocitov a racionálnych faktov. To je aj prípad tohto blogu. Tak poďme na to!

In-house Marketing

Zamestnanec na TPP. Výplata chodí každý mesiac. Keďže to bol môj prvý job, tak som začal pracovať na junior pozícii. Nemusel som robiť pravidelné reporty. Nevidel som progres mojich aktivít. V dlhodobom horizonte to bolo pre moje premotivované sebavedomie skľučujúce. Podcenil som zručnosť predať sa. Vašim klientom je šéf, manažér či finančné oddelenie. Týmto stakeholderom je potrebné vysvetliť racionalitu investovaných peňazí do marketingu. Vo firme sa treba vedieť predať. Tí, čo sú v hierarchii nad vami majú posledné slovo pri vašom vysnívanom povýšení. Na niektorých zaberie, keď sú pushovaní vašimi úspechmi, na iných presný opak. Rozhodnutie o vašom plate je v cudzích rukách. Mne to takto nevyhovovalo.

Okrem toho, marketing v tomto B2B segmente (inovácia v energetike) je veľmi špecifický. Menej online, viac prezentácii a brožúrok. Ak ste fanatik do určitej témy, tak sa môžete stať expertom – špecialistom. Pre tých, ktorí majú jasnú víziu a sú rozhodnutí je to tá správna voľba. Ja som však začal mať pochybnosti, či je správne špecializovať sa v tak úzkej oblasti ako je ťažba ropy. Na Slovensku. Ďalej, in-house marketéri najmä v menších firmách zvyknú pokrývať požehnane činností, ktoré nesúvisia s tvorivou prácou, či tvorbou hodnoty. Dotklo sa to aj môjho ega. Je tlačenie a zopínanie prezentácií tiež marketing? Neviem.

Veľkým pozitívom je príslušnosť ku určitej skupine. Firma je jedná veľká komunita. Stretol som tam množstvo fantastických ľudí, ktorí boli úplne iní ako ja. Viedol som množstvo obohacujúcich konverzácii najmä počas spoločných akcií ako futbaly, večierky a teambuldingy. Príslušnosť ku tejto komunite ma stále napĺňa. Skvelá skúsenosť so skvelými ľuďmi!

+ stabilný mesačný príjem
+ špecializácia v odbore/téme
+ príslušnosť ku komunite
– povýšenie závisí od autority a hierarchie
– jednotvárna špecializácia
– pohodlie a pasivita

Agentúra

Nikdy som nemal sen pracovať v reklamnej agentúre. V jednom momente som sa však ocitol na križovatke. Som ešte mladý, môžem experimentovať, a učiť sa od tých najlepších. Riziko bolo veľké, no rozhodol som sa vstúpiť do novej social media agentúry. Pre nulové skúsenosti z agentúr som sa nevedel presne vymedziť (copywriter či account manager?). Chcel som vedieť, ako sa vymýšľajú big ideas, a či aj ja som schopný niečo veľké vytvoriť.

Práca v agentúre ponúka ohromný priestor na učenie. Mňa najviac chytili kreatívne brainstormingy s top kreatívcami. Ak by som mohol byť iba pasívnym účastníkom týchto rozhovorov, tak tieto posedenia by boli veľmi príjemné. Riešite x segmentov, s x výzvami, x motiváciou zákazníkov, x spôsobmi zapojenia ľudí…Teraz trochu preženiem. Verím však tomu, že vďaka tejto práci môžete lepšie pochopiť ako funguje svet. Zároveň, spoznávate motiváciu rôznych cieľových skupín a šľachtíte svoju toleranciu. To je celkom slušná motivácia.

V tom horšom prípade sa musíte na týchto kreatívnych brainstormingoch aktívne zapojiť. A to už bolí. Tvoriť každý deň je poriadna zaberačka. Mňa dlhé tvorivé stretnutia zabíjali. Bol som úplne vyhoretý, napriek tomu, že som na týchto stretkách zamrmlal dokopy tri vety. Potom návrat za počítač a komunikácia s klientom, a jeho zákazníkmi. Stále sa niečo mení, horia termíny, koordinácia v tíme. Nie je to však neprekonateľná prekážka. Aj v tomto chaose si môžete vybudovať funkčný systém práce.

Agentúrni marketéri

Rýdzich marketérov jednak obdivujem pre ich toleranciu, na druhej strane mi trochu vadí ich fádnosť. Veľa ľudí z brandže prešlo marketingovými školami, čo sa prejavuje v ich spôsobe zmýšľania. Niektorí dávajú prílišný dôraz na kreatívu a osobitosť, čo automaticky neznamená zvýšené predaje a tvrdý biznis. Vedeli by robiť biznis (kúpim lacno, predám draho) alebo sami podnikať?

V agentúre funguje vlastný systém predávania sa. V prvom rade, je potrebné presvedčiť svojich kolegov v tíme. Prečo by mal váš nápad fungovať, používať racionálne či emocionálne argumenty. Potom sú tú klienti, ktorí sa líšia. Niektorí sú vyspelí v online svete, iní menej. Úlohou marketéra je prispôsobiť svoj jazyk smerom k zrozumiteľnosti. Keď marketér z agentúry začne hovoriť o engagemente, či o reach postov, tak im často predáva mačku vo vreci. Treba brať ohľad aj na druhú stranu. Každý mesiac sa reportuje, čo je vynikajúci indikátor efektívnosti komunikácie.

Klientov si však nevyberáte. S týmto faktom malo moje ego obrovský problém. Pred piatimi rokmi som sa obliekol do nablýskaného obleku a podával si ruky s veľvyslancami na miestach, kde sa bežný smrteľník nedostane. A teraz mám pobaviť komunitu vtipného operátora, či vcítiť sa do potrieb mamičiek, ktoré používajú detskú kozmetiku. Treba si uvedomiť, že na Slovensku najväčší marketingoví míňači pochádzajú z konzervatívnych segmentov – trh z reáliami, banky, telekomunikační operátori. Nerobil som z tohto zážitku veľkú tragédiu. Bol som si však vedomý, že celý život to s detskými obrúskami neutiahnem. Bral som to ako učenie, a čuduj sa svete dalo mi to aj niečo do života.

+ profesionálny rozvoj
+ všestrannosť a šľachtenie tolerancie
+ hmatateľná práca (portfólio)
– klientov si nevyberáš
– stres a virtuálny život
– fádnosť kreatívnej komunity

Freelancing

Stojíte na vlastných nohách a zodpovedáte za všetky pády a omyly. Potrebujete prežiť a mať nejaký príjem. Ja som rozmýšľal ako investor. Ten potrebuje mať v svojom portfóliu bezpečné, ako aj rizikové aktíva. Tie bezpečné sú stabilné s malým potenciálom rastu. Inými slovami – máte stálu zákazku, pravidelný mesačný príjem, a zároveň nemáte veľké očakávania ohľadom zvýšenia platu. Medzi rizikové aktíva patria projekty a iniciatívy, ktoré buď vyjdu perfektne alebo vôbec. Na 90% zadarmo. Aspoň také sú moje aktuálne štatistiky. Keď to vyjde, tak rastiete exponenciálne. Po všetkých stránkach. Musíte byť pripravený na zlyhania. Spadnete, otrepete sa, poučíte sa, a idete ďalej. Freelancing je o tom, že skúšate a experimentujete. Nikto vás nesúdi, je to na vás.

Všetko samozrejme závisí od vašej mentality a cieľov. Chcete prežívať alebo sa neustále posúvať vpred? Môžem byť o 14:30 doma a spokojne sedieť na gauči. V pohode život ale ja chcem viac. Chcem mať za sebou úspešné projekty, aby som prirodzene získal viac sebavedomia.

Kľúčovou vecou je sebapoznanie a tvorba hodnoty. Predávate seba a svoje know-how. Filozofia predaja je úplne jasná. Dokážete posunúť klienta z bodu A do bodu B? Ak áno, tak ako? Roadmap. Potom reportujete, prezentujete výsledky a uvedomujete si svoju hodnotu.

Musíte pracovať na sebaprezentácii. Prezentácie, príspevky na sociálnych sietiach, blogy, web. 

+ úspech vo vlastných rukách
+ sebapoznanie a sebavedomie
+ vlastné portfólio
– príslušnosť ku komunite
– nestabilita
– vysoké nároky na disciplínu (manažment práce, samovzdelávanie)

Rozsudok? Skutok sa stal.

Ani v tomto prípade sa však nedá aplikovať čierno-biele videnie sveta. Všetko je však individuálne. Niekomu vyhovuje pracovný režim 8/5 a stabilita. Inému množstvo výziev v kreatívnej agentúre. Ja som šťastný na voľnej nohe, kde sloboda a zodpovednosť ide ruka v ruke.

Skúsite okúsiť inú stranu mince?

Môj prípad hľadania sa, ktorý vyústil do vysokej fluktuácie nie je medzi slovenskými HR ľuďmi dvakrát obľúbený. Lebo nízka pracovná morálka, lebo disrešpekt ku firemnej hierarchii, lebo netrpezlivosť. Ak však dlhodobo stagnujete na jednom mieste, tak zmeniť status-quo je tá najlepšia voľba. Na konci dňa je každý sám sebe pánom.

Máte skúsenosti so všetkými stranami mince? Práca v agentúre, či na strane klienta? Alebo freelancing? Čo sú vaše plusy a mínusy? 

Denník prokrastinátora

Písaniu tohto blogu som sa venoval 3 dni. Počas vyčlenených produktívnych hodín som takto prokrastinoval:

  • Asi 20x som si skontroloval maily (v sobotu aj v nedeľu!
  • 10x preklikov na články zo Synonymického slovníka (Mečiar bačoval v rozhlase, Hossovi hrozí výmena!). Azet je Azet, vie svoje stránky poprepájať
  • 10x klikov na Messenger s kamošom, kde riešime FB stránku o jahodách  
  • A mnohé ďalšie prokrastinácie, na ktoré už nevyjde bodka v bullet liste

Chcete si zmerať silu vášho LinkedIn profilu? Zistíte vaše skóre tu!

Som poradca digitálneho marketingu a prvým školiteľom Inbound metodiky na Slovensku. Budujem strategickú komunikáciu značiek či jednotlivcov na LinkedIn. Podávam pomocnú ruku tým, ktorí sa chcú lepšie predať.

Pridaj komentár