S Honzom Kyselým som v Prahe debatoval ako efektívne využívať LinkedIn.
Nájdete tu záznam z diskusie o LinkedIn, ktorý prebehol 19. 6. 2019 v rámci networkingu Empiria 21 Academy v Prahe. Môžete si pozrieť celý video-záznam, vypočuť si diskusiu v audiu alebo si prečítať prepis celej diskusie.
Tento blog sa odvoláva na pôvodný blog od Víta Libovického, ktorý ma pozval do diskusie 🙂
V diskusii sme sa snažili odpovedať na tieto otázky:
- Pre koho je a pre koho nie je LinkedIn?
- Prečo LinkedIn využívať?
- Aké sú najčastejšie chyby v komunikácii na tejto sieti?
- Kedy a ako často publikovať pre maximálny dosah a aké typy príspevkov LinkedIn algoritmus preferuje?
- Ako si optimalizovať svoj LinkedIn profil?
- Ako využívať Linkedin Articles?
- Ako postupovať pri budovaní vzťahov?
- Ako nadväzovať nové kontakty?
- Rozdiel medzi social selling a social branding?
- Čo hovorí Social Selling Index?
Legenda: JK = Jan Kyslý, MP = Miki Plichta, VL = Vít Libovický, LI = LinkedIn
–
VL: Ahojte chalani, môžete sa v krátkosti predstaviť?
JK: S parťákom Jirkom Jamborom sme založili Futuresales.cz a pomáhame B2B firmám nájsť a osloviť klientov na sociálnych sieťach a pracujeme hlavne s LinkedIn-om a Twittrom. Ide nám hlavne o sales, nerobíme toľko marketing, nepomáhame ani toľko HRistom loviť nových zamestnancov, ale školíme hlavne podnikateľov, obchodných zástupcov, konzultantov, ako na LI nájsť nových klientov.
MP: Hovorím si LinkedIn Storyteller, pretože sa snažím písať a tvoriť príbehy. Mojou misiou je odovzdávať digitálne zručnosti hlavne tým, ktorí chcú, aby vynikli ich zručnosti, osobnosť a nadanie. Baví ma tvoriť osobné značky, tvoriť obsah na LI a tým, že tvorím obsah, poznám aj kontext tej siete a rád to know-how zdieľam zadarmo s ďalšími ľuďmi. Na LinkedIn nájdete tú najkvalitnejšiu diskusiu oproti iným sieťam a fakt vás to môže obohatiť, prípadne si môžete nájsť prácu alebo založiť biznis.
Pre koho je a pre koho nie je LinkedIn?
VL: Môže byť LI užitočný pre všetkých? Existujú ľudia, pre ktorých to nie je? Komu sa to oplatí?
JK: Pre všetkých to nebude. Záleží na vašej cieľovke. Hoci je na LI cca 1.6 miliónov Čechov a na Slovensku tuším 610 tisíc, tak sa tam nie úplne dobre promuje a predávajú B2C produkty koncovým zákazníkom. Ak váš produkt nie je strednej-vyššej triedy s vysokou maržou, napr. Obleky pre pánov, tak by som do LI úplne nešiel a zvolil iné sociálne siete. Pokiaľ máte B2B produkt, ktorý je komplikovaný, a kde sú dôležité osobné vzťahy so zákazníkom, tak si myslím, že je LI pre vás zaujímavý komunikačný nástroj.
MP: Ja mám na to trochu iný názor. Tvorím tam edukačný obsah a jedným z týchto formátov sú #LinkedInprofily, ktoré som pred chvíľou nakrúcal s Jozefom Kadlecom – najslávnejší recruiter v Čechách. Vo videách hodnotíme LI profily ľudí, že ako sa prezentujú, a čím viac sme to robili, tým viac som zistil, že ľuďom chýba ten mindset. Teda kontextuálny spôsob myslenia na sieti Linkedin. A je pravda, že LI je vnímaný hlavne pre B2B, ale je to hlavne o práci. Ja prirovnávam LI k slnečnej sústave, kde vždy je to založené na práci. Avšak sú tam aj iné témy, ktoré sa dotýkajú práce. Slnko je práca a iné témy predstavujú planéty.
MP: Robím konzultanta Mišovi Trubanovi. To je človek, ktorý sa presadil v IT biznise, predal firmu a vstúpil do politiky. On má najsledovanejší profil na slovenskom LI a je to politik. Nie je B2B, je politik. Ale tým, že to robíme kontextuálne na Linkedin, ľudia sú ochotní ísť do diskusie a baviť sa s ním. Lajkujú príspevky a smeruje to k nejakej dôvere.
Preto je môj názor, že na LI je dôležitá osobitosť. Verím, že každý z vás má príbeh hodný zdieľania. Napríklad keď sme sa my bavili o tvojej práci (pozn. smerom k účastníčke podujatia), tak ty robíš kozmetiku a patríš na LinkedIn. Len to musíš inak kontextuálne uchopiť. Zdieľať veci ohľadom práce. Ja si myslím, že všetko patrí na LI, len sa to má vždy točiť okolo práce a malo by tam byť niečo, čo obohatí sieť kontaktov. Nemal by to byť umelý predaj B2C, sales a tie veci, ktoré vidíte na Facebooku a Instagrame.
JK: Súhlasím. Ak predávate vzdelanie alebo veci okolo seba a chcete budovať komunitu obchodníkov a marketérov, tak určite áno. Tým koncovým zákazníkom som myslel napr. keď predávate topánky na eshopu atď. Ale zase záleží aké topánky.
Prečo ľudia využívajú Linkedin? Aké sú realistické ciele a motívy?
JK: Komunikujem s ľuďmi, ktorí na LinkedIn riešia biznis a podľa toho by sa tam mali správať. Ten cieľ by mal byť jasný. Všeobecne na sociálnych sieťach prerazíte vo chvíli, kedy ste jasne čitateľní a nesnažíte sa komunikovať všetko na všetkých. Naopak máte ten svoj hlavný produkt jasne čitateľný a človek vie, čo môžete ponúknuť, ako mu môžete pomôcť, koho zastupujete. A hlavne máte jasne definovanú cieľovú skupinu, takže na LinkedIn idete po ľuďoch, ktorých potrebujete pre svoj biznis, rozvoj, produkt, akýkoľvek je ten váš cieľ. Takže mať jasný cieľ, poznať svoju cieľovú skupinu a byť jasne čitateľný, to sú tri hlavné body, ktoré by som chcel vyzdvihnúť.
Ako tvoriť hodnotný obsah a čomu sa vyvarovať
VL: Miki, aké sú najčastejšie chyby v komunikácii na LinkedIn, ktoré vidíš u klientov, s ktorými pracuješ?
MP: Mne najviac vadí teasing. Predstavte si hollywoodsky film a naň máte trailer, to minútové video, ktoré vás má zaujať. Mne vadí, keď ľudia komunikujú len teasing – ako príďte na kurz a stane sa zázrak, alebo kúpte si produkt a niečo sa stane. LinkedIn je ideálne využívať tak, aby ste tam čo najviac odovzdali tú hodnotu, ktorá niekoho môže inšpirovať.
Čo je hodnota na sieti?
MP: Niečo, čo ľudí môže obohatiť. Jeden prístup je ten, že presne poznáte svoju cieľovú skupinu a pre nich tvoríte obsah. Druhý prístup je z hľadiska osobnej značky – idete trochu viac do šírky, ale ľudia vás stále považujú za odborníka alebo za autoritu v nejakej oblasti. Človek, ktorý nepotrebuje moju službu ma vníma a môže ma odporučiť niekomu, kto ma bude potrebovať. Pre mňa osobná značka znamená to, že vás ľudia vnímajú a ste pre nich prvou voľbou pri riešení určitého problému. Dnes ten problém možno neriešia, ale vnímajú vás. Možno po troch mesiacoch vás oslovia.
MP: Keď sa bavíme o cieľoch a aktivitách, tak ja premýšľam o social brandingu, nie o social sellingu. Pretože pri social sellingu sa bojím sľúbovať. Nechcem dávať nereálne očakávania, že si zajtra vďaka tejto aktivite niekto nakúpi. Hovorím preto o social brandingu, kedy vás ľudia majú vnímať, že ste v dobrý a na konci potom dôjde na social selling. Teda dôjde ku konverzii. Hovorím o tom, že LinkedIn je o dlhodobej hre, o dlhodobom vytváraní vzťahov.
One Comment
Pingback:
23/10/2019 at 14:16